Svar: Godnatgrød - 8 mdr.
13. oktober 2020
Alder:
8 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har min bog om Børn & Mad - ud fra dagsplanen lyder det også som om, at I gør brug af den og opskrifterne, tak :)
Det lyder super fint med de to flasker mme om natten, og at du om dagen sikrer din drengs indtag af mme via kop og ved at lave grøden på mme. Det er også rigtig godt, at du stadig tilbyder ham vand, da det er den bedste tørstslukker, og det er vigtigt, at han også lærer at drikke vand :) Din beskrivelse lyder rigtig fin og som om, at han på den måde bliver godt dækket ind, så fortsæt endelig på denne måde. Det er, som du skriver, vigtigt ikke at presse ham unødigt, for så vil han måske pludselig helt afvise sine flasker, og det er der ikke grund til.
Det er generelt en god idé "kun" at give grød 2 gange dagligt f.eks. morgen og som godnatmåltid. Det er super godt med grød, fordi det ligger godt i maven, stabiliserer blodsukkeret, giver godt med energi osv. Så du skal endelig forsætte med grød, så længe han gerne vil have det - men med den alder han har, får han naturligt også boller, rugbrødshapsere og lignende og får på den måde en del "gryn og mel" indenbords. De to gange grød er altså for at sikre lidt større variation generelt :)
Og ja, jeg synes det lyder som en god idé med en godnatgrød til jeres dreng nu. Den bør ligge adskilt fra aftensmaden, gerne med et bad imellem, og så skal den nuværende grød om eftermiddagen erstattes af noget andet. Det kan være lidt frugtmos med mme - som en gammeldags frugtgrød med mælk - også en måde at sikre ham lidt ekstra mme på. Når han bliver 9 måneder må han også gerne få lidt surmælksprodukt (50ml), som f.eks. kan gives med lidt revne æbler eller lignende...
For at få lidt ekstra grøntsagsmos i ham, kan det være en god ide at bruge dette som smørbart pålæg f.eks. til frokost - ud over at det er super fint, at du også bruger forskelligt fiskepålæg, leverpostej og lignende!
Om aftenen kan grøntsager med fordel bages i ovnen, og han kan sidde og gumle sig igennem grøntsagerne på denne måde. Du må også gerne mose dem let med lidt grøntsagssovs, smørsovs eller lignende - så vil han måske gerne spise dem :) Og så kan grøntsager også kommes i retter som lasagne og forskellige gryderetter...
Og ellers så er det, som du skriver, super godt ikke at presse ham unødigt, men give ham lidt forskellige valgmuligheder og så må du tro på, at han får sit behov tilstrækkeligt dækket. Det er helt okay at han fravælger drømmeflasken, nyd hvis I alle kan sove på dette tidspunkt i stedet - det er også dejligt at kunne det :)
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen. Bibehold endelig alt det gode I har gang i :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske